Маркетолог – одна з найпопулярніших професій. Люди, що займаються маркетингом, постійно вчаться: конференції, вебінари, курси підвищення кваліфікації – всього і не перерахуєш. А ми хочемо нагадати про не менш важливу частину вдосконалення в цій професії – англійську мову. Хочете бути нарозхват на ринку праці і працювати в престижній компанії? Пропонуємо вам підтягнути свої знання за допомогою нашої статті “Англійська для маркетологів”.
Чому маркетологам варто вивчати англійську мову?
Наведемо дві головні причини:
- Термінологія маркетингу базується на англійській мові, тому вам буде простіше зрозуміти суть усіх термінів, а це особливо важливо для початківців.
- Найсучаснішу професійну літературу для маркетологів простіше знайти англійською мовою. Ви будете знати про новітні концепції і кейси, а також зможете застосувати їх на практиці, поки ваші конкуренти ще не знайомі з цими ідеями. Зверніть увагу, що не завжди ідеї зарубіжних авторів коректно перекладаються українською мовою, особливо якщо ви читаєте цитату з книги в Інтернеті. Знання англійської дозволить вам точно зрозуміти, що ж хотів донести до вас автор.
Основні терміни по маркетингу англійською з перекладом
Для початку давайте розберемося, як правильно називати фахівця з маркетингу англійською мовою. Найбільш поширені такі терміни, як marketing manager, marketing specialist, marketing expert і marketer / mɑː (r) kɪtə (r) /. Однак в зарубіжній літературі ви можете зустріти слово marketeer / ˌmɑː (r) kɪtɪə (r) /, ним зазвичай називають маркетолога, який займається більшою мірою реалізацією товару і меншою – його рекламою.
| Слово/Словосполучення | Переклад |
| a cartel / kɑː (r) tel / | картель (монополістичне об’єднання) |
| a competitor | конкурент, учасник ринку |
| a customer | покупець, споживач |
| a demand curve | крива попиту |
| a discount | знижка |
| a distributor | дистриб’ютор |
| a franchise agreement | договір франчайзингу / франшизи |
| a franchisee / ˌfræntʃaɪziː / | франчайзі (набуває права використання торгової марки) |
| a franchiser / fræntʃaɪzə (r) / | франчайзер (продає право використання торгової марки) |
| a haulage / hɔːlɪdʒ / company / a transport company | компанія з вантажоперевезень |
| a loss leader | популярний товар, що продається за заниженою ціною з метою залучення покупців |
| a marketing audit | маркетинговий аудит |
| a marketing manager / a marketing specialist / a marketing expert / a marketer / a marketeer | фахівець з маркетингу |
| a penetration strategy | стратегія проникнення (на ринок) |
| a producer | виробник |
| a retail margin / mɑː (r) dʒɪn / | торгова націнка |
| a retailer | ритейлер / підприємство роздрібної торгівлі |
| a sponsor | спонсор |
| a supplier | постачальник |
| a USP (unique selling proposition) | УТП (унікальна торгова пропозиція) |
| a wholesaler | оптовик |
| an advertisement / an ad | реклама (в газеті, на телебаченні і т. д.) |
| an analyst | аналітик |
| an external audit | зовнішній аудит |
| an intermediary | посередник |
| an internal audit | внутрішній аудит |
| advertising | рекламування, рекламна діяльність (процес просування товару на ринок) |
| branding | брендинг |
| delivery | доставка |
| direct marketing | директ-маркетинг / прямий маркетинг |
| distribution | організація збуту товару |
| domestic sales | продаж на внутрішньому ринку |
| elastic demand | еластичний попит |
| inelastic demand | нееластичний попит |
| price sensitive buyers | покупці, чутливі до зміни цін |
| profit | прибуток |
| quality | якість |
| reputation | репутація / імідж товару |
| sales force | фахівці з продажу / торгові агенти |
| turnover | обсяг продажів / товарообіг |
Як ви знаєте, в маркетингу є теорія 4P: product (продукт), price (ціна), promotion (реклама, піар), place (місце – ринок, канали розподілу). Це класична концепція, а деякі маркетологи додають сюди ще кілька «P». Теорії є різні, але найпоширеніші з них включають: people (люди), physical presence (фізична присутність: як виглядає ваш магазин або сайт), process (процес: як ваш продукт виробляють і доставляють споживачеві, як продають), package (упаковка), purchase (покупки), personalization (персоналізація).
До речі, слово «продукт» можна позначати не тільки словом product. У бізнес-середовищі часто вживається поняття commodity – це продукт або ресурс, який вільно купується і продається. Зазвичай до commodity відносять зерно, метали, паливо і т. Д.
Також в маркетингу є й інші концепції:
- 4C: customer needs and wants (потреби і бажання споживача), cost (вартість, витрати споживача), convenience (зручність для споживача), communication (спілкування зі споживачем).
- 4A маркетингу (на цій концепції досить довгий час трималася маркетингова стратегія всесвітньо відомого бренду Coca-Cola): acceptability (прийнятність для покупця), affordability (доступність для покупця за ціною), accessibility (доступність і зручність придбання товару), awareness (проінформованість про продукт ).
- 4O маркетингу: objects (вироби, продукти: їх якість і спосіб виробництва), objectives (цілі, стосуються ціни продукту і прибутку від його продажу), organization (організація продажів і розповсюдження продукту), operations (дії, пов’язані з рекламою продукту).
Звичайно, всім маркетологам відомий термін «Аїда» (AIDA), що описує дії покупця. Поняття розшифровується так: attention (увага), interest (інтерес), desire (бажання), action (дія).
Правильна постановка цілей – основа основ маркетингу, адже саме з формулювання мети починається будь-яка дія. Можливо, ваш керівник буде ставити вам мету, можливо, вам самому доведеться їх формулювати. У будь-якому випадку не зайвим буде поповнити свій словник словами, пов’язаними з цією темою. Отже, мета повинна бути: specific (конкретна), measurable (вимірювана), achievable (досяжна), relevant (актуальна), time-bound (обмежена в часі). Наведемо приклади таких цілей, які може формулювати маркетолог англійською мовою:
- To increase the average order value of online sales to $ 88 per customer. – Збільшити суму середнього замовлення в онлайн-продажах до 88 доларів на покупця.
- To achieve 17% revenue growth within three years. – Досягти збільшення прибутку на 17% протягом трьох років.
- To acquire 2 000 new online customers this financial year at an average cost per acquisition (CPA) of $ 24 with an average profitability of $ 15. – Залучити 2 000 нових онлайн-клієнтів в цьому фінансовому році при середніх витратах на залучення 24 долари і середньою прибутковістю в 15 доларів.
Дії маркетолога в різних фірмах відрізняються, проте є універсальні завдання, які виконує практично кожен фахівець:
- doing marketing research – виконання маркетингового дослідження;
- drawing up a marketing plan – розробка маркетингового плану;
- liaising with the sales department – взаємодія з відділом продажів;
- writing press releases – написання прес-релізів;
- creating advertisements – створення реклами;
- presenting at a trade fair – уявлення фірми на торговельній виставці;
- talking to customers – спілкування з клієнтами;
- speaking to journalists – спілкування з журналістами.
Дослідження в маркетингу
Маркетингові дослідження – важлива складова роботи кожного фахівця-маркетолога. Щоб правильно розповісти про них директору, необхідно володіти спеціальною термінологією. Пропонуємо вивчити її разом з нами.
BCG matrix або матриця Бостонської консалтингової групи – один з поширених інструментів стратегічного аналізу, який допомагає оптимізувати асортиментний портфель компанії. У цій матриці ми бачимо чотири типи продуктів (або господарських підрозділів):
- stars (зірки) характеризуються великою часткою ринку (large market share) і високим зростанням обсягу продажів (high growth);
- cash cows (дійні корови) характеризуються великою часткою ринку і низьким темпом зростання обсягів продажів (low growth);
- dogs (собаки) характеризуються маленькою часткою ринку (small market share) і низьким темпом зростання обсягів продажів;
- question marks (знаки питання) характеризуються маленькою часткою ринку і високим зростанням обсягів продажів.
SWOT-аналіз також допомагає здійснювати стратегічне планування. Для цього необхідно виявити фактори внутрішнього і зовнішнього середовища вашої компанії і розділити їх на 4 складових:
- strength (сильні сторони) – фактори внутрішнього середовища, які роблять позитивний вплив, наприклад: market experience (досвід на ринку), strong leadership (впевнене лідерство на ринку), good reputation among customers (хороший імідж серед споживачів);
- weaknesses (слабкі сторони) – фактори внутрішнього середовища, що роблять негативний вплив, наприклад: a weak brand name (слабо розвинений бренд), lack of access to key distribution channels (слабкий доступ до ключових каналів розподілу), project is very complex (проект дуже складний );
- opportunities (можливості) – фактори зовнішнього середовища, що роблять позитивний вплив, наприклад: an unfulfilled customer need (незадоволена купівельна потреба), loosening of regulations (послаблення адміністративних норм / вимог), removal of international trade barriers (усунення бар’єрів на шляху до міжнародного ринку) ;
- threats (загрози) – фактори зовнішнього середовища, що роблять негативний вплив, наприклад: new regulations (нові адміністративні заходи регулювання), increasing international trade barriers (зростаючі бар’єри в міжнародній торгівлі), competitors have a similar product (у конкурентів схожий продукт).
STEP / PEST – аналіз – ще один маркетинговий інструмент, який полягає в аналізі чинників зовнішнього середовища:
- political (політичні): tax policy (податкова політика), employment laws (трудове законодавство), political stability (політична стабільність) і т. п .;
- economic (економічні): economic growth (економічний розвиток), exchange rates (курси обміну валют), inflation rate (індекс інфляції);
- social (соціальні): population growth rate (темп зростання населення), age distribution (розподіл населення за віком), law changes affecting social factors (зміни в законодавстві, що впливають на соціальні фактори);
- technological (технологічні): research funding (фінансування досліджень), intellectual property issues (питання інтелектуальної власності), innovation potential (потенціал інновацій).
Крім перерахованих вище в маркетингу використовуються наступні види досліджень:
- package test – тестування упаковки, перевіряє, як цільова аудиторія (target group) реагує на нову упаковку продукту;
- taste test – тестування смаку, перевіряє, як цільова аудиторія реагує на новий смак продукту;
- home test – домашній тест, дає можливість споживачам спробувати новий продукт вдома, в реальних життєвих умовах;
- telephone survey – опитування по телефону;
- mail survey – опитування по електронній пошті, споживачеві відправляється анкета, він заповнює її і відправляє назад;
- online survey – опитування на сайті в Інтернеті;
- mystery shopping – таємний покупець, перевіряє якість обслуговування клієнтів;
- omnibus surveys – багатоцільове дослідження, зазвичай проводиться відразу для декількох компаній, продукти яких оцінюються за кількома критеріями.
Продукт і канали збуту
Продукт – головна категорія маркетингу, це товар або послуга, що задовольняють потребу покупців. У будь-якого продукту є 4 стадії життєвого циклу: launch / introduction (вихід на ринок), growth (зростання), maturity (зрілість), decline (занепад).
У маркетингу використовуються англійські наступні терміни для опису товарів:
- convenience goods / fast moving consumer goods (FMCG) – товари з високою оборотністю і низькою ціною: сіль, мило;
- white goods – кухонна побутова техніка: холодильник, тостер;
- brown goods – вся решта техніка: телевізор, пилосос;
- perishable goods / perishables – швидкопсувні товари: яйця, сире м’ясо;
- durable goods / durables / hard goods – товари тривалого користування: машини, техніка (в тому числі brown і white goods);
- nondurable goods / soft goods – товари нетривалого користування: продукти (perishable goods), чорнило для принтера.
Продукт виробляється для того, щоб продавати його покупцеві, тому пропонуємо вам дізнатися, як називаються канали збуту продукції на англійській мові:
- wholesalers – оптові продавці, оптовики;
- sales representatives – торгові агенти, фахівці з продажу;
- retail stores – роздрібні магазини;
- websites – сайти;
- telephone sales – продажі по телефону;
- catalogues – каталоги;
- mail orders – замовлення поштою.
Брендинг в маркетингу
Ніхто не сперечатиметься, що світом правлять бренди. Ми начебто і негативно ставимося до реклами, але в той же час погляд в магазині падає саме на знайомі нам по вивісках або телевізору продукти, одяг ми купуємо тільки в бутиках і тільки «від відомого дизайнера», а під Новий рік ледь стримуємося, щоб НЕ підспівувати знаменитій мелодії Coca-Cola.
У маркетингу багато виразів, пов’язаних з брендами, ми наведемо найбільш часто вживані з них.
| Cлово/Словосполучення | Переклад |
| a brand image | престиж, образ і репутація торгової марки |
| a brand manager | бренд-менеджер |
| a brand platform | платформа бренду (опис властивостей бренду) |
| a brand promise | обіцянку бренду (відповідність споживчих властивостей очікуванням покупців) |
| brand essence | сутність бренду (короткий концепт, який визначає бренд) |
| сутність бренду (короткий концепт, який визначає бренд) | концепція розвитку бренду |
| co-branding | партнерство двох брендів |
Види брендів
| a brand leader | бренд, який найкраще продається на конкретному ринку |
| a flagship brand | провідний бренд |
| a premium brand | преміум-бренд |
| an economy brand | бренд, товари якого продаються за низькими цінами |
| an own brand / an own-label brand / a private label brand | власна торгова марка |
| a generic brand | небрендовий продукт |
Також дії маркетолога на шляху становлення і розвитку бренду можна охарактеризувати наступними словами:
| Словосполучення | Переклад |
| building brand awareness | збільшення / підвищення популярності / впізнаваності бренду |
| building brand consideration | збільшення числа споживачів, які купують товари даного бренду |
| building brand loyalty / increasing brand retention | розвиток лояльності до конкретного бренду |
| building brand preference | збільшення кількості споживачів, що віддають перевагу конкретну торгову марку |
| maintaining brand equity | підтримка цінності і значущості бренду |
| using brand leverage | використання підйомної сили бренду (для виведення на ринок нового продукту) |
Найсильніші слова англійського маркетингу
Зарубіжні маркетологи постійно проводять дослідження різного плану і найчастіше вони намагаються з’ясувати «магічні слова», які впливають на покупців: привертають їхню увагу і змушують придбати продукт. На думку зарубіжних видань є 5 найсильніших слів, які обов’язково слід використовувати маркетологам:
- you – ви;
- free – вільний;
- because – бо;
- instantly – миттєво, моментально;
- new – новий.
А ось знаменитий Девід Огілві рекомендує маркетологам обов’язково використовувати в рекламі і спілкуванні з клієнтами наступні 20 слів:
- suddenly – несподівано;
- now – зараз;
- announcing – повідомляє;
- introducing – вперше в продажу, представляє;
- improvement – поліпшення, вдосконалення;
- amazing – приголомшливий, чудовий, неймовірний;
- sensational – сенсаційний, гучний;
- remarkable – неабиякий, видатний, дивовижний;
- revolutionary – революційний;
- startling – приголомшливий, вражаючий;
- miracle – диво;
- magic – чарівний;
- offer – акція;
- quick – швидкий, скоро;
- easy – легко;
- wanted – бажаний;
- challenge – виклик, можливість;
- compare – порівняйте;
- bargain – вигідна покупка, вдала покупка;
- hurry – поспішайте, поспішайте.
Ми представили вам найбільш часто вживані маркетологами терміни англійською мовою. Однак, щоб навчитися грамотно і вільно висловлювати свої думки по-англійськи, вивчення одних слів недостатньо: вам потрібна розмовна практика. Радимо вам знайти хорошого викладача і провести декілька занять в сфері маркетингу. Не буде зайвим ознайомлення з темами про сленг і його сфери використання та правильне написання електронних листів.